• - Your preferred source of Exams and Syllabus.

    UNIVERSITY OF PUNE SPECIAL DIPLOMA IN TEACHING FRENCH SYLLABUS (June 2010 onwards)

    Unité I : DIDACTIQUE / MÉTHODOLOGIE
    · Acquisition de la méthodologie
    · Le besoin d’apprendre une langue
    · Pourquoi le français
    · Le Français Langue Étrangère (FLE)
    · Enseignement du FLE en Inde
    · Possibilités de débouchés du FLE
    Unité II : PÉDAGOGIE
    · Les quatre zones de l’enseignement
    · Stratégies de l’enseignement
    · Domaines cognitif, affectif, psychomoteur
    · Les principes et les approches dans l’acquisition de L 2
    · Histoire / évolution de l’enseignement de langue étrangère
    · Étude d’au moins 6 méthodes de FLE
    · Intégration du « E – learning »
    · Notion de progression
    Unité III : CONTENU LINGUISTIQUE
    · Objectifs d’apprentissage et sélection du contenu
    · La diversité
    · Le français - fondamental, authentique, fonctionnel
    Unité IV : ENSEIGNEMENT
    A. Le micro enseignement : définition, origine, développement, caractéristiques,
    étapes, objectifs, cycles, mérites et limitations ; « core skills » - au moins 3
    B. La planification d’une leçon : principes, étapes, rédaction, formats, définition des
    objectifs
    Unité V : GRAMMAIRE ET TRADUCTION
    · Les notions fondamentales
    · Approches pédagogiques
    · Objectifs
    · Méthodologie
    Unité VI : ÉVALUATION
    · La théorie, les principes
    · Formative, sommative, autres
    · Fonctions
    · Outils
    · Techniques
    · Échantillons de textes – méthodes, critère pour évaluer
    Unité VII : ENSEIGNEMENT DE L’ASPECT CULTUREL ET CIVILISATIONNEL
    · Importance et nécessité
    · Perspectives sur la notion de culture
    · Pluralité des objectifs / d’interprétation / d’analyse
    · Interférence linguistique
    · Méthodologie
    SPECIAL DIPLOMA IN TEACHING FRENCH
    EVALUATION / MARKING SCHEME
    A. TWO WRITTEN PAPERS [Total Marks – 150]
    I ) Theory Paper – Marks 100, duration 3 hours
    Q.1. Short Notes – 5 out of 7 (25 marks)
    Q.2. Long answer questions 3 out of 4 (30 marks)
    Q.3. Objective questions - no choice (25 marks)
    Q.4. Based on Unit IV of syllabus (microteaching / planning) - no choice (10 marks)
    Q.5. Based on Unit VI of syllabus (evaluation) - no choice (10 marks)
    II ) Content Paper – Marks 50, duration 2 hours
    Q.1. Comprehension / dialog / letter / dictation - no choice (10 marks)
    Q.2. Grammar (in context) - no choice (20 marks)
    Q.3. Lesson outline - no choice (10 marks)
    Q.4. Translation French into English and English into French (Application of basic
    principles of translation) - (10 marks)
    B. PRACTICALS [Total Marks - 150]
    I ) Presentation of a teaching aid (prepared at home) - (25 marks)
    II ) Presentation (oral / power point) of a teaching manual of FLE (25 marks)
    III ) One Lesson – to be taken at the University Evening Class of Certificate / Diploma /
    Advanced Diploma / Diploma in Commercial French conducted at different
    centers or in one of the affiliated colleges of Pune University.
    - duration 45 minutes / 1 hour ; (100 marks)
    ALTOGETHER 300 MARKS
    PASSING – 50% (min. 50% in theory and min. 50% in practicals)